سالانه ۲۶ هزار نفر به علت آلودگی هوا در کشور جان میدهند
[ad_1]
زخم کاری آلودگی هوا بر پیکر مردم، مرگ بیش از «۲۶ هزار نفر» در سال بهدلیل نفس کشیدن میان ذرات معلق در هوا، کسانیکه میتوانستند حیات را بیشتر توانایی کنند با مرگ زودرس بدرقه ابدی شدند. آلودگیهایی که دیگر فقط برای تهران نیست شهر به شهر نفس کشیدن را سخت کرده است، آسمان در اصفهان، مشهد، اراک، خوزستان و تعدادی دیگر از شهرها تیره شده، دست مسوول و مدیر هم روبه رو ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون به نشانه تسلیم بالاست، فقط مدرسهها تعطیل میشوند، فروش مطرح ترافیک ممنوع میبشود و تردد خودروها زوج و فرد، بادی هم نمیوزد تا با خودش کمی نفس بیاورد؛ فقط در سال ۱۴۰۱، «بیش از ۶ هزار تهرانی بهدلیل مرگومیر منتسب به آلودگی هوا جان باختند»، این را رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست به خبرآنلاین میگوید، بهحرف های داریوش گلعلیزاده «خسارت معادل همه این مرگومیرهای منتسب به آلودگی هوا ۱۱.۳ میلیارد دلار در ایران و ۳ میلیارد دلار در تهران برآورد شده است.»
مازوتسوزی میان تایید و تکذیب
سالها است فصل سرما با آلودگی هوا گره خورده است، این روزها که میرسد سر و صدای چند متهم همیشگی شنیده میبشود، مازوتسوزی در نیروگاهها، کیفیت پایین سوخت خودروها، تردد خودروهای فرسوده، و حمل و نقل عمومی ضعیف در شهرها؛ عواملی که برخی از آنها مدام میان تایید و تکذیب می باشند. به این دو اظهارنظر از اعضای شورای شهر تهران دقت کنید؛ سوده نجفی: «شهروندان بدانند که یکی از دلایل آلودگی هوای شهر تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت سوزی و موارد اینگونه است.» و این اظهارنظر، مهدی پیر هادی: «در زمستان سال قبل نیز در نیروگاههای اطراف تهران مازوتسوزی انجام شده است، اسناد و مدارک این نوشته وجود دارد. همچنین روز قبل در جلسه استانداری تهران نماینده پخش و پالایش رسما اظهار کرد که دو نیروگاه از مازوت منفعت گیری میکنند.» اظهارنظرهایی که رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست با آن ناموافق است، گلعلیزاده به خبرآنلاین میگوید: «دوستان اگر میخواهند مصاحبه کنند با من تماس بگیرند تا اطلاعات درست به آنها بدهم، اگر نیروگاهی مازوت بسوزاند کاملا اشکار است و قابل مخفی کردن نیست، نیروگاههایی که آلودگی آنها میتواند در آلوده شدن هوای تهران تاثیر بگذارد یکی نیروگاه بعثت تهران است و دیگری نیروگاه منتظرالقائم کرج، که هیچکدام از آنها مازوت نمیسوزانند، در اصفهان که آلودگی هوا امسال چندین دفعه جهت تعطیلی مدارس شده است نیروگاههای اسلامآباد و شهید مسلمی شاهینشهر هیچکدام مازوت نمیسوزاند، در اراک هم همینطور است.» او ادامه میدهد: «برای مثال الان بخشی از توان نیروگاه شهید رجایی قزوین درحال تعمیر است و قسمت دیگر مازوت میسوزاند، ما دست بادی که بخواهد آلودگی مازوت سوزی این نیروگاه را از این فاصله دور به تهران رساند میبوسیم، چراکه همین باد میتواند وضعیت سکون هوای تهران را تغییر دهد و آلودگی را با خود ببرد، اما اینطور نیست، آلودگی این نیروگاه توسط باد هیچزمان به تهران نمیرسد و نهایت مناطقی همانند نظرآباد و اشتهارد را متاثر میکند.»
بنزین و گازوئیلی که متهم شدند
سپس از مازوت سوزی در نیروگاهها کیفیت سوخت خودروها متهم دیگر آلودگی هوا در شهرها از جمله تهران می باشند. پیرهادی، رییس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در اظهارنظری حرف های: «بنا بر گزارش کمیسیون اصل ۹۰ سوختهای تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و… سوختهای مطابق استاندارد ملی نیستند.»
اما گلعلیزاده معتقد است در کلانشهرها وضعیت کیفیت سوخت قابل دفاع است. او میگوید: «ما در محیط زیست و سازمان استاندارد سوخت را آنالیز میکنیم، بنزین و نفتوگاز (گازوئیل) در کلانشهرها و کل استانهایی همانند تهران و اصفهان استاندارد یورو چهار و پنج دارند، نتایج بررسی آنها قابل دفاع است.» او در جواب به این سوال که آیا کیفیت بنزین و نفتوگاز نه در پالایشگاه بلکه در جایگاههای تحویل سوخت بررسی میبشود یا خیر؟، بیان میکند: «ما نه از پالایشگاهها بلکه از جایگاههایی که مردم سوختگیری میکنند کیفیت سوخت را بررسی میکنیم، کیفیت سوخت در تهران بد نیست اما خیلی از تهرانیها به شهرهای شمالی سفر میکنند، سوخت در آن استانها استاندارد یورو چهار پنج ندارد، بنابراین بنزینی که از استانهای اطراف سوختگیری میبشود هم در تهران سوزانده میبشود.»
مرگ منتسب به آلودگی هوا، سالانه ۲۶ هزار نفر! «تهرانیها میروال شمال و آنجا بنزین بیکیفیت میزنند، بنزین تهران استاندارد است»
ناکارآمدی حمل و نقل عمومی
از سوخت نیروگاه و ماشین که بگذریم متهم بعدی خودروهای فرسوده می باشند، رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست در این باره به خبرآنلاین میگوید: «دلایل آلودگی هوای تهران همانند سالهای قبل است و اتفاق جدیدی برای امسال رخ نداده، منبع های ثابت و متحرک آلودهکننده هوا نسبت به سالهای قبل کمتر نشده که بیشتر هم شده است، فقط در تهران نسبت به سال قبل بین ۳۵۰ الی ۴۰۰ هزار ماشین، و در کل کشور نزدیک به یک میلیون و ۴۷۰ هزار ماشین اضافه شد، درحالی که در زمان شبیه کمتر از ۲۱ هزار ماشین اسقاط و از رده خارج شدند.»
زنجیره ناکارآمدی
جلوگیری از آلودگی هوا نیاز به یک زنجیره دارد، سوخت با کیفیت، خودروی استاندارد، مصرف بهینه انرژی و توان بالای حملونقل عمومی، هرکدام از این موارد هم سازمان و متولی خودش را دارد، قانون هوای پاک هم هست اما اجرا نمیبشود، وضعیت آلودگی شهرهای ایران میان عوامل اشکار و معلومی معلق است، همه میدانند دلیل این آلودگی چیست اما برای حل مساله انگار از دست کسی کاری برنمیآید!
[ad_2]
منبع