قیمت ماشینهای داخلی و خارجی در بازار آزاد ۱۷ آذر ۱۴۰۲/ بازار ماشین تا چه وقتی کمرمق میماند؟ + جدول قیمتها
[ad_1]
قیمت ماشین امروز جمعه ۱۷ آذر ۱۴۰۲ همانند روزهای پایانی هفته جاری بدون هیچ تغییری باقی مانده است. با دقت به تعطیل بودن بازار ماشین در روز جمعه نبض قیمت بازار ماشین در جهت افزایش یا افت قیمتها دیگر حس نمیبشود.
به نقل از تجارتنیوز، پیشتر در اغاز هفته جاری از گمان تشکیل رکود در خرید و فروش و به تبع آن عدم وجود مشتریان در بازار آزاد ماشین خبر دادیم که از دلایل آن میتوان به ثبت نام ماشین در نمایندگی خودروسازان، فروش اقساطی ماشین، بازگشایی مجدد سامانه جامع یکپارچه فروش ماشین و اراعه ماشینهای وارداتی در این سامانه اشاره کرد.
آنچه که در آخر هفته جاری برای هفته آینده میتوان متصور می بود تکرار سناریو هفت روز قبل است. با دقت به اظهار شرایط فروش ماشین به طور پلکانی یا مرحلهای از سوی خودروسازان خصوصی و دولتی هم چنان میتوان در بازار آزاد ماشین ناظر رکود قیمت و عدم وجود فعال مشتریان در این بازار می بود. اکنون شرکتهای زامیاد، پارس ماشین، کرمان موتور و ایران ماشین شرایط فروش محصولات خود را جهت اراعه اظهار کردهاند.
با دقت به قیمتهای اعلامی وبسایت کارنامه، قیمت ماشین امروز بدون تحول نسبت به روزهای قبل باقی مانده است و بازار ماشین هیچگونه فراز و فرود قیمتی را ناظر نیست.
قیمت روز ماشینهای داخلی در بازار آزاد
در قسمت ماشینهای داخلی ارازنترین سدان گروه خودروسازی سایپا یا همان ساینا S دندهای با قیمت ۳۶۰ میلیون تومان و گرانترین سدان این خودروساز یعنی شاهین G با قیمت ۵۸۵ میلیون تومان در بازار آزاد قیمتگذاری شده است.
این چنین سمند سورن پلاس بنزینی آخرین بازمانده از گروه محصولات سمند ایران ماشین که در خطر انقراض نیز قرار دارد با قیمت ۵۸۹ میلیون تومان در بازار آزاد بین خریداران و فروشندگان مبادله شد.
ارزانترین ماشین گروه صنعتی ایران ماشین نیز پژو پارس سال با موتور XU۷P در بازار آزاد است که با قیمت ۵۱۳ میلیون تومانی در بازار قیمت گذاری میبشود.
مسئله قابل تأمل آن است که قیمت هیچ یک از ماشینهای صفر کیلومتر شرکت ایران ماشین زیر ۵۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد نیست. ماشین تارا دنده اتوماتیک V2 شرکت ایران ماشین نیز در نهایت با قیمت ۷۶۲ میلیون تومان در بازار خرید وفروش شد تا لقب گرانترین محصول اتوماتیک ساخت داخل را به خود تعلق دهد.
قیمت روز ماشینهای مونتاژی در بازار آزاد
در قسمت ماشینهای مونتاژی بازار نیز همان گونه که در بالا گفتن شد ضمن نگه داری ارامش قیمت ماشینها در بازار آزاد میتوان انتظار افت قیمت در مختصر زمان و افزایش قیمت در بلند زمان را متصور می بود. دو خودروی تیگو ۸ و کی ام سی K7 از جانب خودروسازان قسمت خصوصی در روزهای آغازین هفته جاری به علت آنچه که عدم توجیهپذیری اقتصادی خوانده شد با توقف تشکیل روبه رو شدند. این اتفاق در پی اعتراض به افزایش تعرفه واردات قطعات منفصله و قیمتگذاری دستوری ماشینهای مونتاژی از جانب شورای رقابت از سوی خودروسازان صورت گرفت.
با این تفاسیر میتوان نتیجه گرفت که خودروسازان خصوصی به علت آنچه که عدم توجیهپذیری اقتصادی خوانده میبشود، تشکیل محصولات خود را متوقف کنند یا این که مصرف کنندگان خرید ماشین با قیمتهای سر به فلک کشیده و به دور از علتخودروسازان قسمت خصوصی را توجیهناپذیر بدانند. در این بین گزینه دوم به حقیقت زندگی در کشورمان قرابت بیشتری دارد.
در روزهای قبل هایما 8S لوکسترین ماشین مونتاژی آبیپوشان جاده مخصوص با قیمت ۱.۶۷۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمتگذاری شد. در محصولات گروه خودروسازی بهمن نیز خودروی دیگنیتی پرستیژ با ۲.۱۴۰ میلیون تومان صدرنشین و خودروی فیدلیتی پرایم با قیمت ۱.۵۴۰ میلیون تومان قعرنشین جدول قیمتها است.
پیشبینی قیمت ماشین در هفته آینده
با دقت به اراعه پلکانی و قطره چکانی ماشین از جانب خودروسازان دولتی و خصوصی، طی روزهای آینده بازار ماشین روزهای بیرمق و به دور از غوغا را توانایی خواهد کرد، اما همان گونه که پیش از این نیز گفتن شد، اسایش جاری بازار ماشین اسایش قبل از طوفان است.
[ad_2]
منبع