پژوهشگران: حملات دیجیتال به GPS علت «هکشدن زمان» در خطوط هوایی میشود_جزر و مد
[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی جزر و مد
حملات فریب جیپیاس (GPS Spoofing) که در آن، هواپیماهای مسافربری بهعلت جعل سیگنالهای ماهوارهی موقعیتیاب از مسیر مهم خود منحرف خواهد شد، ابعاد تازه و دلواپسکنندهای به خود گرفته است. بر پایه گزارش محققان امنیت سایبری، این حملات اکنون میتوانند با تشکیل اختلال در زمان، سیستمهای هواپیما را نیز مختل کنند.
مطابق گزارش شرکت مشاورهی هوانوردی OPSGROUP، در ماههای تازه ناظر افزایش ۴۰۰ درصدی حملات فریب GPS به هواپیماهای مسافربری بودهایم. تعداد بسیاری از این حملات با منفعت گیری از دستگاههای زمینی غیرمجاز GPS، بهخصوص در مناطقی که درگیری وجود دارد، انجام میبشود. این دستگاهها با ارسال موقعیتهای جعلی به فضای اطراف، تلاش در سردرگمکردن پهپادها یا موشکها دارند.
کن مونرو، مؤسس شرکت امنیت سایبری بریتانیایی Pen Test Partners، در سخنرانی خود در کنفرانس هک DEF CON در لاسوگاس او گفت: «زیاد تر فکر میکنیم GPS فقط منبع موقعیتیابی است، درحالیکه این سیستم منبع زمان نیز بهشمار میرود. اخیراً گزارشهایی دریافت کردهایم که مشخص می کند زمان حملات دیجیتال به GPS، ساعتهای روی هواپیما با اختلالات شگفتوغریبی روبه رو شدهاند.»
موترو در مصاحبه با رویترز به حادثهای اشاره کرد که طی آن، ساعتهای هواپیمای متعلق به یکی از شرکتهای هواپیمایی بزرگ غربی، یک دفعه چندین سال به جلو جهش اشکار کرد. این اتفاق علتشد هواپیما دسترسی خود را به سیستمهای ارتباطی رمزگذاریشدهی دیجیتال از دست بدهد.
بهحرف هایی مونرو، هواپیمای هکشده برای چند هفته زمینگیر شد تا مهندسان بتوانند بهصورت دستی سیستمهای داخلی آن را مجدداً راهاندازی کنند. او از ذکر نام شرکت هواپیمایی و نوع هواپیمای مذکور خودداری کرد.
شرکت هواپیمایی فنلاند (Finnair) در ماه آوریل (فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۳) بهعلت حملات فریب GPS بهطور موقت پروازهای خود را به شهر تارتو در شرق استونی متوقف کرد. استونی منبع این حملات را روسیه خبرداد.
سیستم موقعیتیاب جهانی (GPS) تا حد بسیاری جانشین تجهیزات زمینی گرانقیمتی شده است که با ارسال امواج رادیویی، هواپیماها را زمان فرود هدایت میکردند.
مسدودکردن یا جعل سیگنالهای GPS با منفعت گیری از قطعات نسبتاً ارزان که بهراحتی دردسترس همه قرار دارند انجام میبشود و حتی با دانش فنی محدود مقدور است.
مونرو به رویترز او گفت: «حملات دیجیتال به GPS به سقوط هواپیما منجر نمیشوند، اما میتوانند سردرگمی تشکیل کنند. این اختلالات میتوانند عرصه را برای رخدادن رویدادهای پشتسرهم فراهم کنند؛ جایی که اتفاق کوچکی رخ میدهد، سپس اتفاق کوچک فرد دیگر و در نهایت به اتفاقات جدی و بزرگ منجر میبشود.»
دسته بندی مطالب
[ad_2]
منبع
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.