رد شکایت اسنپ در دیوان عدل اداری؛ حق کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی مشمول مالیات قیمت افزوده شد_جزر و مد

[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی جزر و مد

اغاز مرداد ماه امسال می بود که سازمان امور مالیاتی سرزمین با صدور برگ تشخیص مالیاتی برای شرکت اسنپ، خواستار پرداخت مالیات قیمت افزوده این شرکت از سال ۱۴۰۰ شد.

بعد از آن، محمد خلج، مدیرعامل اسنپ، با انتشار کردن پستی در صفحه شخصی‌اش خبرداد که سازمان امور مالیاتی اسنپ را به پرداخت مالیات بر قیمت افزوده مکلف کرده است. مدیرعامل اسنپ نوشته می بود این شرکت در حالی به پرداخت این مالیات ملزم شده که بر پایه قانون و بخشنامه سال ۱۳۹۹ کاربران اسنپ از پرداخت مالیات بر قیمت افزوده معاف می باشند.

اسنپ در اعتراض به این حکم شکایت خود را در دیوان عدل اداری ثبت کرد تا این دیوان نوشته را بازدید و رأی خود در خصوص این پرونده را صادر کند. داوود خدابنده، سرپرست دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی سازمان امور مالیاتی سرزمین، هم در جواب مدیرعامل اسنپ با بازنشر پست او در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:

«اگر اسنپ می‌پذیرد خدمات حمل و نقل شهری اراعه می‌دهد و لوازم آن همانند امنیت مسافران را متعهد می‌بشود، مطابق قانون از مالیات بر قیمت افزوده معاف خواهد می بود. سازمان امور مالیاتی در جلسات متعدد، توضیح فوق و راهنمایی‌های ملزوم را به شرکت منعکس کرده است.»

زیاد تر بخوانید

اکنون خبرگزاری تسنیم از نتیجه بازدید شکایت اسنپ از سوی دیوان عدل اداری خبر داده است. مطابق حکمی که دیوان عدل اداری صادر کرده شکایت اسنپ از سوی این دیوان رد شده و به این علت، شرکت اسنپ باید مالیات بر قیمت افزوده را در حق کمیسیون خود محاسبه و پرداخت کند.

در بخشی متن رأی شعبه نهم تجدید نظر دیوان عدل اداری که اخیراً انتشار شده، آمده است:

آنچه مشمول بند ۱۲ قانون مالیات بر قیمت افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ گردیده برخلاف استنباط وکیل شاکی خدمات جانبی و غیرمستقیم حمل‌ونقل نیست؛ بلکه خود حمل‌ونقل به‌طور مستقیم است که حسب مورد توسط شخص حقیقی یا حقوقی متصدی حمل‌ونقل صورت می‌پذیرد.

رأی شعبه نهم دیوان عدل اداری

در ادامه نیز این حکم ذکر کرده است که با دقت به ماهیت حقوقی خدمت اراعه‌شده توسط اسنپ که اذعان کرده حمل‌ونقل مسافر را انجام نمی‌دهد بلکه دریافت و تجزیه و تحلیل داده‌های مسافران (کاربران) از یک سو و رانندگان از نظر دیگر و مدیریت آن بوده؛ و این چنین، خدمت حمل‌ونقلی مستقیم اراعه نمی‌دهد و مشمول مالیات بر قیمت افزوده می‌بشود.

در واقع، بین راننده و پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی و رانندگان فعال در آن‌ها رابطه خدوم و مخدومی نیست و هر یک از آن‌ها به‌صورت جدا گانه کار می‌کنند. این راننده‌ها می باشند که چون به‌‌طور مستقیم در حوزه حمل‌ونقل اراعه خدمت می‌کنند از پرداخت مالیات بر قیمت افزوده معاف می باشند اما شرکتی که فقطً پلتفرمی برای حمل‌و نقل تشکیل کرده چون مستقیماً در این کار دخیل نیست مشمول مالیات مذکور می‌بشود.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

[ad_2]

منبع